Hei!

Johanne er skribent, kritiker, redaktør og kommunikasjonsrådgiver, og skolerte seg i sin tid som kunstviter ved Universitetet i Oslo og kurator ved Konstfack i Stockholm.

Fra årtusenskiftet av frilanset hun i mange år som skribent. Etter en bratt læringskurve i musikkredaksjonen Bra Trommis på Radio Nova, leverte hun snart til dags- og fagpresse både hjemme og i utlandet, og skrev først og fremst om kunst. Finn et symbolsk utvalg under Mine tekster, en side som med tiden vil ese ut med stadig nytt materiale fra skuffene. Hun leverte kunstanmeldelser til Kunstkritikk, Artforum, ArtReview, Billedkunst og mange flere, og var aviskritiker i både Dagbladet og Morgenbladet.

For Morgenbladet skrev hun også om musikk, for Klassekampen var hun innom med litteraturstoff, men oftest handlet det om samtidskunst og dens periferi. For eksempel skrev hun langlesning om oppfinnelsen stereoskopet for Vinduet, dissekerte sammenhengen mellom flyktningkrise og utstillinger i Trondheim og Oslo for New York-baserte Even Magazine, presenterte Ane Graff for besøkende til hennes solo på Sørlandets Kunstmuseum, forklarte kuratorrollen for Ultimafestivalen, eller intervjuet Ed Ruscha og kjørte ut i de svenske skogene på jakt etter et lite Warhol, begge deler for Dagens Nærlingslivs D2.

Hun fikk være Terje Nicolaisens redaktør/parhest/kurator på bok-lekkerbiskenen No More Jokes, og sammen med kollegene i St. Hans redigerte hun senere jubileumsbøkene Ingen plass for fritidsgenier! Einar Granum Kunstfagskole 50 år og Forbundet Frie Fotografer 1974-2024.

Som nyutdannet babykurator hadde hun rukket å organisere tre utstillinger frilans i Norge og Sverige, inkludert Pica Pica på Entrée i Bergen, før hun ble leder for Unge Kunstneres Samfund og fikk kuratere institusjonens program fra 2013 til 2016. Blant høydepunktene var Mirejam Shalas konsert i Telegrafbygningen, Marthe Ramm Fortuns performance på Performabiennalen i New York, og soloutstillingen med Kjersti Vetterstad på Tullinløkka i Oslo. Umiddelbart etter UKS vikarierte hun som som kulturattaché i New York for Utenriksdepartementet og lobbyerte hardt for norsk kunst, og returnerte til et engasjement som utviklingsredaktør for Kunstkritikk – her fikk hun jobbe i et landskap hun liker, det mellom det redaksjonelle og kommersielle, og organiserte blant annet kunstfeltets første live metoo-debatt i samarbeid med Nasjonalmuseet.

Hun har pratet i mikrofon for aktører som Utenriksdepartementets Kulturutsendingsmøte, Office for Contemporary Art (OCA), Kulturetaten i Oslo Kommune, Kunstnernes Hus’ og Filmbyrået Jacks serie Nettverksmøte for kunstnerisk film og mange flere, og gitt kurs eller workshops for blant andre Kunsthøgskolen i Oslo (Kunstakademiet), Hordaland Kunstsenter, Kunstakademiet i Trondheim, Høyskolen i Oslo og Akershus, Einar Granum Kunstfagskole og Oslo Fotokunstskole. Ta en titt på debatten for Kulturetaten om Oslos byutvikling, eller se videoforedraget «Hvordan skrive om kunst» hos Kunstnernes Hus.

Siden etablerte hun St. Hans (2019-24), Norges første kommunikasjonsbyrå for kunstfeltet, og jobbet på oppdrag for aktører som for eksempel KORO, Kunsthall Trondheim, Kulturrådet, Oslo Open og Trondheim Open, foruten mange enkeltkunstnere og kunstnerdrevne initiativer. Siden senhøsten 2024 har hun fått jobbe med produksjon av utstillinger og publikasjoner på Nasjonalmuseet. Johanne bor på St. Hanshaugen i hjembyen Oslo.

Portrett forside: Anne Valeur (Pudder Agency) for St. Hans.

Johanne is an Oslo-based writer, critic, curator, editor, and communications advisor. While this page is in Norwegian, she does speak English! – do get in touch.

På spekteret?

〰️

På spekteret? 〰️

I 2022 fant jeg ut at jeg er autistisk, og bestemte meg for å skrive bok om det. Les mer om den her! Siden har jeg iblant fått henvendelser om autisme, men jeg har dessverre ikke alltid kapasitet til å svare. Her har jeg samlet noen av ressursene jeg selv har hatt nytte av. Håper de kan hjelpe og inspirere deg som lurer på om du er på spekteret, eller er glad i en som er det. 

Om spørsmålet ditt er hva du bør gjøre dersom du mistenker at du er autistisk, er mitt svar dette: Bruk først noen måneder på å lære deg så mye som mulig om sendiagnostisert autisme, og skriv ned konkrete punkter fra ditt eget liv og historie som får deg til å tenke at dette kanskje gjelder deg. Ta med lista di til fastlege for henvisning til spesialist. Ikke bli overrasket over avslag eller lange ventelister. Om du er så heldig å ha økonomiske muskler til det, gå til en oppdatert privat spesialist for en raskere prosess og for å minimere risikoen for å møte på utdaterte holdninger. Vit også at mange er tilfreds med selv å ha konkludert med en autistisk identitet – selvdiagnostisering er akseptert i det autistiske community’et.

Om du vil tilrettelegge for en autistisk kollega eller ansatt, les hos Autistica   (opprett profil for konkret, gratis guide) eller hos Prof. Tony Attwood.

Regnbueklem! Johanne